Festés tussal

Szeretnél különleges és gyönyörű szép tusfestményeket készíteni, mint a régi kelet-ázsiai mesterek? Ismerkedj meg a Zen Brush 2-vel! Ebben a rendkívül hatékony rajzalkalmazásban a valódihoz hasonló ecsetvonásokat állíthatsz elő úgy, hogy egyszerűen csak csúsztatod az ujjadat vagy az Apple Penciledet a képernyőn.

Ha nem tudod, hogyan láss hozzá, akkor mutatunk neked három képet, melyek mindegyikét a Zen Brush 2 segítségével készítették. Olvasd el tippjeinket és trükkjeinket, hogy megtudd, hogyan festették meg a képeket az app legfontosabb funkcióival. Meríts ihletet, és hozzá is láthatsz saját csodálatos zen alkotásaidhoz!
Az ecsetnyomás változtatása 3D Touch segítségével

Először állítsd be az ecsetnyomást, hogy a vonásaid megfeleljenek annak, amit ábrázolni szeretnél. Ha 3D Touch funkcióval ellátott iPhone-t használsz, vagy iPadet és Apple Pencilt, a „Brush pressure by 3D Touch” (Ecsetnyomás 3D Touchcsal) beállítást válaszd az alkalmazásban. Ha ebben a módban egy kicsit nagyobb nyomást használsz, vastagabb lesz a vonal; kisebb nyomással pedig vékonyabb vonalakat húzhatsz. Ha maximális méretűre állítod az ecsetet, sokkal érezhetőbb lesz a különbség a vastag és a vékony vonalak között, így még kifejezőbb képeket festhetsz.
A felső illusztrációt úgy festették meg, hogy ki volt kapcsolva a 3D Touch; a lenti képnél pedig be volt kapcsolva a funkció.

Az ecsetnyomás érzékenységét se felejtsd el beállítani. Minél kisebbre veszed, annál nagyobb lesz a különbség az erős és a gyenge ecsetvonások között, így nagyobb kontrasztot érhetsz el a mesterművedben.

De ha éppen azt szeretnéd, hogy egységesebbek legyenek a vonások (például mert kalligráfián dolgozol), állítsd magasra az érzékenységet. Így kevésbé változnak a vonásaid, és egységesebb képet érhetsz el.
Egy fa megfestése

A megfelelő beállítások kiválasztása után hozzáláthatsz, hogy elkezdj tussal festeni. Nem mindegy, hogy mennyi tus van az ecseteden: a Dry (Száraz), a Std (Normál) és a Wet (Nedves) mód közül választhatsz. Ha egy fát szeretnél megfesteni, a munka nagy részében a Std módra lesz szükséged. Ebben a módban az átlagos ecsetvonások könnyen siklanak, kiválóan lehet velük kontúrokat rajzolni, illetve megragadni a tárgyak alakját. A fa kontúrjait úgy viheted a vászonra, hogy egy cikcakkos mintát rajzolsz, és közben változtatod az ecsetnyomást.

Ezután fesd meg a finom, vékony ágakat Dry módban. Így kevesebb az ecseten a tus, és könnyebben adhatsz halványabb, a kép vizuális hatását fokozó vonásokat a képhez. Ha még jobban szeretnéd érzékeltetni a tünékenységet, válassz kisebb esetnyomást, de az ecset gyors mozgatásával is finomíthatsz a vonásokon. Az árnyékolást és a tinta elmosódottságát (szétfolyását) az befolyásolja, hogy milyen gyorsan mozgatod az ujjadat vagy az Apple Penciledet – ha egy helyben tartod, a tinta elkezd szétfolyni, és egyre sötétebb lesz a szín.

Ha elkészültél a fával a gyökerektől a gallyakig, állítsd pirosra a színt, majd válts Wet, vagyis nedves módra, hogy virágok megfestésével finom eleganciát kölcsönözz a képnek. Nedves módban a tinta szétfolyásával tökéletesen fogod tudni ábrázolni a virágok puhaságát. Előtte kísérletezz egy kicsit; a szétfolyás mértéke függ az ecsettől, az ecsetnyomástól és az érintés hosszúságától is, vagyis meg kell találnod azt a finom egyensúlyt, amellyel minden vonásod mesteri színvonalú lehet.
Egy vaddisznó kifestése

Ha a Std vagy a Dry módban festesz, akkor egyértelműen elkülönülnek egymástól a színek, de a Wet módban szépen elmoshatod a határokat – vagyis ez utóbbi lesz a legjobb választás, ha valamit ki szeretnél festeni, vagy árnyékolni szeretnél.

Most egy vaddisznót fogunk kifesteni Wet módban. Háromféle színárnyalat közül választhatsz: ezek a Deep (Mély), a Medium (Közepes) és a Light (Világos). Először válaszd a Wet módot és a Light árnyalatot, majd fesd ki halványan az egész vaddisznót. Ha elveszed az ujjadat vagy az Apple Penciledet a képernyőről, az alkalmazás automatikusan az előző rétegre festi a következő vonást. Vagyis ha egyszínűre szeretnéd festeni a vaddisznót, egyetlen ecsetvonást kell használnod úgy, hogy nem emeled fel az ujjadat vagy a toll hegyét. Ne aggódj, ha itt-ott kiszaladsz a körvonalakból, vagy lesznek olyan részek, ahová nem kerül tus – ettől csak jobban fog hasonlítani a műved egy igazi tusfestményre.

Ezután fess egy újabb réteget, hogy finomhangold az árnyékokat és a tónusokat. A több rétegben való festés az egyik legjobb módszer olyan színek elérésére, amelyek az app három választható színárnyalatával nehezen állíthatók elő. Ha így átfested a vaddisznó lábát, fülét és orrát, akkor megkapod a kívánt sötétebb kontrasztot.

Ahhoz, hogy jól elkülönülő részeket tudj festeni, át kell váltanod Std módra. Ezután közelíts rá a képre, és add hozzá a finomabb részleteket.
Felhők rajzolása

Az alkalmazás ügyes kis radírjával nemcsak a hibákat tüntetheted el, hanem fehér színt is elhelyezhetsz a képeden, ahol szeretnél. Akárcsak az ecsetet, a radírt is Dry, Std és Wet módban használhatod, és azt is kiválaszthatod, hogy a képed milyen színmélységű részei váljanak fehérré.

Ha felhőkre van szükséged egy képen, a radír eszköz hatalmas segítséget nyújt. Kapcsold be a 3D Touchot, állítsd be a „Very low” (Nagyon alacsony) érzékenységet, majd válaszd a legnagyobb ecsetméretet Wet módban. Ezután enyhe nyomással rajzolj apró köröket egy halványra festett háttéren. Gyors vonásokkal felhőfoszlányok hatását keltheted.

Akkor is jól jön a radír, ha csúcsfényeket szeretnél a képre vinni, vékony és mély tónusú radírral pedig árnyékolhatod a képeket, ha finoman végighaladsz tussal már befestett területeken.

Az, hogy a radírral is festhetsz, és hogy a kép módosítása nélkül is át tudod váltani a hátteret, két rendkívül hasznos funkciója a Zen Brush 2-nek – olyan kifejezőeszközök, amelyek kevés más rajzalkalmazásban állnak rendelkezésedre. Próbáld ki az itt bemutatott módszereket, kísérletezz velük – és feledkezz bele a zen festmények alkotásának örömébe!